iibise pesast

Saturday, December 20, 2008

Kasvatusküsimus. Eesmärk ja abinõu

Hiljaaegu jahmatas mind kõnelus inimesega, keda arvastin hästi tundvat. Ta ütles, et sai lapsena sageli peksa ning tänu sellele sai temast ka inimene. Ja lisas: mida armsam laps, seda valusam vits.

Meenus üks teine loetud lugu. Ühest algklasside õpetajast. Silma jäi see mulle ilmumisest oluliselt hiljem, ühel päeval, kui olin võtnud ajalehe toiduvalmistamisele alla. Aga jäin hoopis lugema. Kuidas lugupeetud ajakirjanik räägib:

Esimene ere mälestus on pärit 1. klassi 23. septembrist. Sel päeval teenisin ma välja oma esimese kahe, sest mul ununes matemaatikas kodutöö tegemata./.../ Kindlasti aitasid kõik need õiglased karistused kaasa sellele, et minust pätt ei saanud.

Et lapse kasvatamise ülim eesmärk ongi see, et temast ei saaks pätti. Abinõudeks olgu nahatäis ja hinne kaks. Viimane siis kasvõi kolm nädalat koolis käinud lapsele (!).

Millegipärast meenub veel kolmaski loetud lugu. Mõneaastasest tüdrukust, kes kukkus kolmanda korruse aknast välja, kui isa kõrvaltoas peatäit välja magas. Isa oli nõutu: karistasime küll iga päev, aga ikka kukkus aknast välja...

Vägisi tekib paralleel (vene?) naiste tõdemusega: kui peksab, siis armastab.

Muide, huvitaval kombel on mu tuttav suur Astrid Lindgreni raamatute fänn. Meenutasin talle, et minu mäletamist mööda kartis Lindgreni raamatutes ainsana nahatäit hulkur Rasmus lastekodus.

Need olevat siiski ainult raamatud...

Jah, on küll ainult raamatud. Aga millegipärast on neis raamatutes maailmad, kuhu ei väsi sisse minemast väikesed ega suured inimesed. Ja ma arvan, et üks doos Lindgrenit on mõjusam kasvatus kui üks nahatäis.

Ja ma ei kahtle absoluutselt, et just kassisalu emilitest saavadki vallavolikogu esimehed.

Labels: ,

1 Comments:

At December 21, 2008 at 12:47 PM , Blogger helle said...

Ei ole midagi keerulisemat kui inimese kasvatus. Siin sõltub palju intuitsioonist, kasvatatavast, elutarkusest. Mis ühele võib mõjuda positiivselt, võib teisele olla ülim ülekohus.
Ellen Niit ütles ühes oma jubeliintervjuus, et tema ainukese lapsena!! sai ema käest päris tihti vitsaga vastu kintse.
Tänapäeval loetakse nö füüsilist noomitust kohutavaks patuks. Mitte et ma selle poolt oleks, vaid arvan küü, et piirid on lastud liiga vabaks, vahel puuduvad hoopis. Aga selle tunnetavad lapsed kohe ära - nii kodus, koolis kui tänaval.
Vana aja inimesena pooldan aktiivses kasvamise eas siiski teatud konservatiivsust, mis seisneb minu arvates kindlates nõudmistes ja nendest kinnipidamises.

Vaevalt ma siin midagi tarka ära ütlesin, ja blogipidajaga ma ka ei oponeeri.
Kauneid jõule!

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home