iibise pesast

Saturday, January 31, 2009

Olla poegade emaks. Või ka: mammutiküttide kasvatamisest

Olin just lahkumas pangaautomaadi juurest kõigi oma kolme lapsega kui mind takistas ehk nii viiene poiss. Nihverdades ennast korduvalt Pumpernickli tõlla ette nõnda, et vankrit oli võimatu lükata. Otsisin pilguga ema. Natuke eemal ta seisiski. Üks päris pisike pojake süles, teine (või siis kolmas, kui Nihverdist kah lugeda) käekõrval. Pilgus oli väsimus. Ei hakanud midagi emale ütlema. Naeratasin Nihverdisele - see oli tema jaoks ootamatu -- tegin järsu pöörde vaskule ning saimegi minna.

Et kas siis ema midagi ei märganud? Tõenäoliselt vist mitte. Ja kui ma oleksin lastetu või näiteks kasvõi kolme malbe piiga ema, oleksin olnud väga nördinud. Aga jah, ka Iibisepesas kasvab ühe tütrerosina kõrval kaks testosterooniga õnnistatud inimesehakatist.

Ma ei ole loomulikult sedavõrd stereotüüpide küüsis, et eitaksin võimalust, et kusagil kodus kasvab näiteks noorhärra, keda häirib lärm, kuna see segab ta raamatulugemist, maalimist ning mõtiskelu. Või mõni plikatirts, kes nuiab isalt korvirõngast, kus siis naabrilastega kogu suve palli loopida. Miks mitte. Ehkki: kui ma räägin naabrilastest, visualiseeruvad minul küll ikkagi naabriPOISID.

Lärmisepa tänava laste hüüdnimed on minu arvates ülisobivalt Suurmürts (Joonas), Väikemürts (Mia-Maria) ja Pisikisa (Lota). Meiegi perre passiksid samad nimed, ehkki laste sood ja vanusejärjekord pole täpselt samad. Kui kusagil on mõni kõvem kärgatus, hüüad automaatselt Lõvipoissi. (Kas mitte ka Lärmisepa tänaval ei tekinud kahtlusi, et majas ees aset leitnud autoavarii pidi olema tekitanud lärmi arvesse võttes Joonas?)

Minu arvates ei ole suurt vahet (või vähemalt ei olnud Kõrrekese ning Lõvipoisi puhul) soo mõttes ehk nii nelja-viie eluaastani. Mõlemad mängsid nii nukkude kui autodega, enamasti tehti seda nagunii üheskoos. Aga mingist east alates lõpetas tüdruk siiski teatud liiki rumaluste tegemise. Just selliste, millega käib kaasas nügimine, trügimine ja kõva kisa. Ja järjest enam tekkis selliseid vaikseid tegemisi: lugeda, meisterdada pabernukule riideid, joonistada, mängida väikenukkudega. Eriti ilmsed on vahed külaliste tulles. Kõrrekese sõbrannadega minnakse vaikselt oma tuppa, mängitakse omaette, tehakse omal algatusel kodused tööd. Kui majas on poisse, on võimatu seda mitte kuulda.

Piisab tegelikult ka vaid Lõvipoisist, Pumpernicklist ning pallist. Tavalise, kõva palli ma paningi ära (ega ma ise kah enam õigupoolest mäleta, kuhu siis), aga hiljaaegu leiti üles rannapall. Kuna potentsiaalsed kahjustused ei ole ehk kuigi suured, ei hakanud väärt leidu kofiskeerima. Aga ma ei saa just öelda, et suudan jääda rahulikuks ja sõbralikuks, kui taustaks on kostunud näiteks kaks tundi lakkamatuid pallipõntsatusi. Kui mitte muud, siis see väsitab. (Loomulikult kõrvalolijaid, mitte pallimängijaid.)

Igal juhul saan ma aru kolme poja emast, kes ei suuda enam ühel hetkel märgata poja koerust. Ja -- tegelikult saan ka aru koerast poisist. Keda kogu aeg keelatakse, püütakse seada emade ja tädide ja laiemalt vist üldse sellise tsiviliseerituse nööri järele. Mitte et see vale oleks. Ma ise püüan ju oma poisse enamasti sama nööri järele seada...

Kusjuures tegelikult on poisid see nõrgem sugupool. Kasvõi oma (emade ja tädide ja hiljem ka naiste jaoks) mõistetamatu ebaõnnestumishirmuga. Minu koolipoiss tuli hiljaaegu koju oma elu esimese märkusega. Mis oli muidugi ehmatav. Märkuse oli kirjutanud asendusõpetaja matemaatikatunnis ja see kõlas umbes nii: Käitus sobimatult esimese klassi õpilase kohta, kuna keeldus tulemast tahvli ette vastama. Ütles, et ei viitsi. Ülbuse taga, nagu selgus, oli hirm õige vastus (mida ta tegelikult teadis) valesti tahvlile kirjutada.

Ma arvan, et mu tütar oleks sellisel puhul lihtsalt pinginaabrilt (või ka õpetajalt) õigekirja üle küsinud ja vastuse tahvlile kirjutanud.

See ebaõnnestumishirm ei tule meie puhul küll kodusest kasvatusest. Nagu ei tulnud tõenäoliselt ka Nihverdise koerus. Tõepoolest, vist piisaks ka vähemast tekstist. Ehk öelda lihtsalt: poisid on poisid. Kes näeb selles märki ema ükskõiksusest, kes uhkusest, kes hoopis väsimusest või saatusega leppimisest...

Teise märkuse -- Lõvipoiss pole veel ikka aru saanud, et koolis kulli ei mängita -- kirjutet muusikaõpetaja poolt, võtsingi vastu vistiti siis saatusega leppinuna. Uurisin vaid, kas kullimäng oli tunnis või vahetunnis. Ning kui viimast, siis küsisin juurde, et kas keegi veel märkuse sai. (Ei olnud saanud.)

Ma usun, et mehed on bioloogiliselt determineeritud ajama taga mammutit kiiresti, osavalt ja tulemuslikult. Kui ma ka enne emakssaamist võisin jagada seisukohta soost kui sotsiaalsest konstruktsioonist, siis mu oma lapsed on selle praktikas ümber lükanud. -Aga teiselt poolt, tundub, et mingiks eaks tsiviliseeruvad siiski suurem osa mammutikütte. Mingi sotsiaalne ja ajastupõhine konstrueerimine (-eerumine?) näib siiski toimuvat.

Eks need mehed kui metsapullid enamasti tädide poolt ühiskonnakõlbulikuks lihvitakse. Enamasti.

Labels: ,

6 Comments:

At February 1, 2009 at 12:30 PM , Blogger Anneli said...

Meenub... Kui Tija oli väike, siis oli mu venna eksnaise kommentaar tema kohta kord: "Armas laps, sa oled ikka veel niisama õudne....!!!!" Ma ei mäleta, mis tol hetkel ajendiks oli, aga see "ikka veel" tulenes meenutusest, kuidas lapsuke ruumis, mille vennanaine mulle lapse aastane olles töötegemiseks andis oma kontorist, märkamatult kõik kruvidega kinnitatud põrandaliistud lahti monteeris (ei, ma ei tea siiamaani, kuidas!). Ja kui nii umbes kolme-neljane inglike mul toimetuse väljasõit-seminaril (mis oli mitmepäevane, nii et ma ei saanud lapseta minna) ühel hetkel kahemeetrise kapi otsa tõstetud oli, kuna toimetuse toonasele noorele autojuhile hakkas tunduma, et see on ehk ainus koht, kus kullake veidi ka paigal püsiks. Tal oli kusjuures õigus, paar minutit püsiski. kauem mitte.
Nii et kui ma enne Tija tekkimist olin unistanud kaksikutest vähemalt, et saaks mitu last ühekorraga, siis pärast tema sündimist näis mulle, et kaks väikest Jäära korraga oleks mulle võib-olla siiski üle jõu käinud, soost sõltumata...
Nüüd mõtlen jälle, et aga sel juhul oleks mul neid vähemalt mitu...
Aga püsimatuid lapsi vaatan poolehoiu ja äratundmisrõõmuga.
Tija muutus vaiksemaks vits nii umbes 9-10aastaselt... ja 12aastaselt veel enam. Nüüd on eneseavaldamisviisid teised.
Tuttav tuleb ette aga see, et kui vastuses 100% kindel ei ole, siis seda ei ütle. Ebaõnnestuda ei taha. Tegelikult... nagu Lõvipoiss.

 
At February 1, 2009 at 8:05 PM , Blogger iibis said...

Küllap Sa, Anneli, oleksid ka jääradest kaksikupaariga hakkama saanud. Või näeksid, juhul kui Sul sellised oleksid, mõnd muud varianti?

Ise tegelikult kah vaatan om toimekaid ja agaraid lapsi ja mõtlen, et jumal tänatud, et vähemasti ükshaaval...

Aga poiste emaks olemine annab võimaluse näha seda väikeste poiste maailma, mis varem oli täiesti võõras paik. Venda pole mul olnud (õde samuti mitte, aga väike tüdruk olen kunagi ise olnud). Minu jaoks on küll ikka täiesti isemoodi maailm.

 
At February 3, 2009 at 2:23 PM , Blogger Segasumma Saara said...

Mina just siin võitlen selle "kardan valesti vastata ja siis lihtsalt ülban" sündroomiga. Ja äärmiselt ebameeldiv nähtus on see ikkagi, pean nentima. Sest oleks, et noh, lihtsalt jätab ütlemata, kui arvab, et päris õigesti äkki ei oska - aga ei, see on väikeste poiste mängumaa. Suured poisid, sihukesed 13-aastased nagu mul siin parasjagu üks seltskond on, väljendavad oma valestivastamishirmu topeltbravuuriga mingil muul moel tegijamad paista üritades. Näiteks kontrolltöö ajal lakkamatult laia lehte teeseldes ja kõigest hingest üritades tähelepanu kõrvale juhtida õnnetult asjaolult, et samunegi kontrolltöös küsitav materjal tema jaoks endiselt üpriski tume maa on (kuna selle harjutamise ajal oli aga vaja oma toolis lesida, raamat kummuli kõhu peal, ning unelevat pilku mööda klassiruumi ringi lasta rännata).

 
At February 3, 2009 at 2:26 PM , Blogger Segasumma Saara said...

Mul nimelt just oli üks kontrolltöö oma armsa kaheksandaga :D.

 
At February 3, 2009 at 2:37 PM , Blogger iibis said...

Väga tuttav pilt oma pedagoogipäevilt... aga ilmselt ka seetõttu julgen siin ikkagi sõna võtta ja väita, et selline märkus esimeses klassis ja asendusõpetaja poolt ei ole just parim lahendus.

Ning veel tundus mulle kummaline väljend "sobimatu esimese klassi poisile". Et mis klassis on siis sobilik õpetajale niimoodi öelda?

 
At February 3, 2009 at 6:25 PM , Blogger Segasumma Saara said...

Nohjah, ma pigem sain antud postitusest inspiratsiooni eelmisel päeval - täna kontrolltöö ajal jälgisin, kuidas see asi taaskord ennast täies hiilguses tõestas :))... aga see õnnetu märkus ei tulnud mul oma kommentaari kirjutamise ajal meeldegi tegelikult :).

Aga märkus ise on suht selline kramplik (noh, hästi ametlikku väljenduslaadi kasutav) - tundub, nagu antud asendusõpetaja ei oleks just eriti vilunud selles väikeste lastega tegelemises.

Aga sellise vastamise sobilikkus tuleks ilmselt ehk kõne alla lasteaias kolmeaastastega - ehk pidas õnnetu kramplik asendusõpetaja seda silmas :)?

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home