iibise pesast

Friday, March 13, 2009

Kodussünnitusest kui friiklusest?


Igasugu meinstriimmeedias kodussünnitusest kirjutatu tekitab enamasti segaseid tundeid. Tänane jutt Tartu Postimehes on ajakirjaniku poolt päris sümpaatselt kirja pandud. Sageli armastatakse sellistes lugudes rõhutada platsentasöömist* või muud sellist, mis peab n.ö korralikule lugejale ikka mõista andma, et päris normaalne üks kodussünnitaja ikka pole.

Kommentaarium tekib muidugi alati selliste lugude juurde väga must-valge. On inimesi, kes panevad ühte patta mõne aasta taguse loo tualetipotti sünnitanud joodiknaisest ja planeeritud kodussünnituse. (See on sama, kui panna kodussöömisel ühte patta gurmeeõhtusöök ja telekat vaadates Sarviku joomine, kilukarp kõrval.) On neid, kes väidavad kindlalt kui kalju, et tänu valgekitlite tegutsemisele on nende lapsuke üleüldse sündinud. (Ja kindlasti on mõningatel juhtudel neil ka õigus). Ja on neid, kelle kõige veenvam argument on aga nad rikuvad ju seadust. (Ka mu lähedase sugulase esimene reaktsioon uudisele meie pesamuna kodussünnist oli hirm, et ma olen toime pannud ebaseadusliku teo.)

Tänapäeva inimese mõtlemine on selline ametiasutuste-keskne. Kui on kätte jõudmas olukord, kus inimest ootab teadmatus, on parem, kui temaga tegelevad vastava ala spetsialistid. Sünnispetsialistid ja surmaspetsialistid. Minu isa suri suvel haiglas, aparaatide all olles. Minu isa, kes oli alati mõelnud kiirest äraminekust. Ja mu ema räägib siiamaani: aga ma ju palusin, et nad mulle kohe helistaksid, ükskõik mis kell. Ema ja isa elasid koos ligi 50 aastat, aga lahkudes oli isa üksi.

Kodussünnituse puhul räägitakse alati julgusest. Küsitakse: KUIDAS sa ikka julged? Mis siis KUI midagi juhtub? Võimatu on siinkohal lühidalt resümeerida kogu nende küsimuste teekonda, millele hakkab üks kodussünnitaja sageli otsima vastuseid veel enne, kui ta lapseootelegi jääb.

Aga võin tegelikult meenutada kurba lugu, mis vastas lõplikult minu küsimusele sellest millegi juhtumisest. Kui olin ise viimaseid kuid lapseootel, jooksis meediast läbi juhtum, kuidas sünnitaja oli ühes Tallinna haiglas surnud, ümbritsetuna arstidest. Mitmetest arstidest. Garantii võid saada arvutiostul, aga mitte lapse sünnil.

Miks ma sellest siinkohal kirjutan? Ma ei tea, kuivõrd ühel blokki ülesriputatud tekstil ongi võimalust muuta suhtumisi? Ega vist.

Aga ma tegelikult tahaks, et inimesed aktsepteeriksid kodussündi kui üht valikuvõimalust. Üks ilusamaid lugusid kodussünnitusest on minu meelest Lindgreni Madlikeses. Jõululapäeval tuleb ämmaemand. Õhus on ootusärevus, nii jõuludest kui oodatava väikevenna sünnist. Kuidas Madlikese ja Liisbet ärkavad jõuluhommikul lapsenutu peale ja lähevad isa kutsel magamistuppa oma väikeõde tervitama. See on nii ilus. Kodussünnitus ongi alati ilus.



*Kusjuures, kinnitan omast isiklikust kogemusest, et palatsentadegustatsioon ei kuulu obligatoorse osana kodussünnituse juurde. Inimesel vähemalt mitte.

Olen aga elus kahele kassile ämmaemandaks olnud. Ja lapsepõlvekassi Tsiki puhul ka fuih!-saatel päramised komposti viinud. Mille peale lahkus kass poegade juurest, kui neil veel silmigi peas polnud. Ja läks kohe mitmeks päevaks. Toitsime siis emaga (oma emaga, see tähendab) pojakesi pipetist ja andsime sõrmi lakkuda. Nii et vähemalt loomariigis saab emasloom sealtkaudu oma hormoonilaksu kätte. Inimloomal tekivad ematundmused ka teiste mehhanismide abil.

Pildi leidsin sellelt lehelt.

Labels: , ,

7 Comments:

At March 13, 2009 at 11:18 AM , Blogger Kader said...

Muidugi on ilus.
Panen siiski kirja, miks mina kodussünnitust ei valiks: mitte seepärast, et vastutust teiste kaela ajada, vaid just seepärast, et ma tunnen, et ma vastutan. Sünnitan küll ise, aga pean olema kindel, et KUI midagi juhtub, olen oma lapsele (ja endale, keda mu laps vajab) kindlustanud võimalikult kiire arstiabi.
Samas Mirjamit oodates ja Mihkli suhteliselt kiire tuleku kogemusega olles mängisin küll mõttega, mis juhtuks siis, kui ma haiglasse minna lihtsalt ei jõuaks. Vaimus olin valmis küll, ainus probleem oleks olnud minu ema kuhugi ära sokutamine :D

 
At March 13, 2009 at 11:20 AM , Anonymous Anonymous said...

Kodusünnitus on IMO nagu ilma kiivrita mootorrattaga sõitmine - üldjuhul meeldivam kogemus kui kiivriga sõit, aga kui midagi valesti läheb, on tõenäosus rasketeks tüsistusteks hulga suurem.

Olen mees ja lapsi mul veel pole, nii et ilmselt paljude nö "platsentasööjate" kilda kuulujate arvates ei vääri ma isegi sõnaõigust :).

Muuseas, ma ise vajasin peale sündi väidetavalt mitu päeva intensiivset arstiabi, nii et hea, et mind kodus ilmale ei toodud.

 
At March 13, 2009 at 11:35 AM , Blogger iibis said...

Võrdlus kiivrita rattasõiduga on väliselt efektne. Kuid erinevalt esimesest, mis on ilmselt suhtelielt impulssivne otsus, on planeeritud kodussünnitus pikalt ette valmistatud.

Ka olen lugenud Inglismaal läbiviidud uuringust, kus väideti, et kodussünnitaja saab erakorralist abi keskmisest kiiremini. Põhjenduseks toodi asjaolu, et haiglas võib kiiret tegutemist nõudev otsus edasi lükkuda (personal on parasjagu hõivatud või on tulemas vahetus ning mõeldakse, et järgmine vahetus sekkub, kui tarvis.)

Aga ega ma tegelikult arvagi, et kõik naised peaksid kodus sünnitama. Jumala eest, ei pea. Aga ma lihtsalt sooviksin, et see oleks üks seaduslikult tagatud ja ühiskondlikult aktsepteeritud võimalus.

Nagu ta paljudes riikides juba on. Nii on kodus sünnitanud näiteks Norra printsess, hiljuti laulja Charlotte Church -- lihtsalt paar meeldetulnud näidet. Need naised ei ole mingid friigid. Veidrikud, kes ei oska muul moel elus silma paista.

 
At March 13, 2009 at 12:57 PM , Blogger ritsik said...

Ma ise ei seda teeks aga arvan, et las need teevad, kes põhjalikult läbi mõelnud on.
Põhiline argument on tavaliselt, et sünnitades võib asi nihu minna minutitega ja siis ei saa nii ruttu abi. Samas minu meelest peaks olema märke võimalikust probleemist ka juba enne märgata, protsess ei kesta ju 5 minutit?
Riskirase ehk võiks ikka haiglasse minna.
hea, et meil on palju võimalusi. Mõelda vaid, et 200 aastat tagasi oli suht sagedane variant sünnitusel surra, olgu siis kodus või haiglas.

 
At March 13, 2009 at 2:17 PM , Anonymous Anonymous said...

Varasematel aegadel nägid inimesed sündi ja surma lähedalt, kuna koos elas mitu põlvkonda. Nüüdisaja inimene on jah teadmatuses, mis on sünd ja mis on surm. Teadmatus tekitab hirmu ja seetõttu ongi ilmselt parem toetuda spetsialistidele, nagu sa ütlesid. Et nemad on ju koolitatud, küll nad teavad, kuidas laps mu seest kätte saada.
Aga garantiid tõesti pole ning ka haiglas vastutab ema lõpuni lapse eest ise, kuigi võib tunduda teisiti.

 
At March 13, 2009 at 3:47 PM , Anonymous Anonymous said...

Ootan ja loodan, et ühel päeval saame vabaks vastandamisest. Et nii kodu kui sünnitusmaja on sündimiseks hea ja loomulik paik. Samamoodi kui kodus sünnitamine on pere teadlik ja väga läbitunnetatud otsus, on seda ka sünnitusmajja minek. Erandeid on niikuinii.

 
At March 13, 2009 at 8:18 PM , Blogger iibis said...

Ma olen väga nõus sellega, et vastandamine on mõttetu. On planeeritud kodussünnitusi, mis siiski mingil põhjusel haiglas lõppevad. Ja on sünnitusi, kus on mõeldud lõpuks haiglasse minna, aga mingil hetkel on siiski koju jääda otsustatud. Valiku teeb ikkagi iga naine ise. Ja ajendatuna soovist, et sellest valikust peetaks lugu ka siis, kui tegu pole meinstriimvalikuga, ma ju tegelikult täna kirjutasingi.

Olen veel mõelnud sellele mootorrattasõidu võrdlusele. Et kas kiivriga või kiivrita. Ning mõelnud, et kas ma üleüldse, ka kiivrit kandes, mootorrattaga sõita söandaksin. Ma pole kindel, sest olen vist üsna alalhoidlik inimene.

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home